تا به حال به تفاوت هنگ گلایدر و پارا گلایدر فکر کرده اید؟

مشخصا این دو شباهت های مشخصی با هم دارند اما  هنگامی که شما کایت سواری و پاراگلایدینگ  را تجربه می کنید حسی کاملا متفاوت دریافت می کنید.

اکنون به بررسی مواردی که تفاوت در این دو رقم می زنند می پردازیم.

۱- ساختار

یکی از واضح ترین مواردی که این دو را از هم متمایز می کند شکل و ساختار آن ها است. در حالیکه هنگ گلایدر ها ساختاری سخت دارند و از یک پارچه بادبانی روی یک قاب فلزی تشکیل شده اند، پاراگلایدر ها فقط متشکل از یک هارنس که از زیر یک باله پارچه ای آویزان شده است هستند، و در حالی که هر دو به جریان هوا برای پرواز احتیاج دارند اما شکل متفاوت آن ها به این معنی است که خلبان به روش های متفاوتی برای به حرکت در آوردن هر کدام از آن ها احتیاج دارند.

 

۲- آمادگی بدنی

پاراگلایدینگ و کایت سواری هر دو وزرش هایی ساده تر از آن چیزی که تصور می کنید هستند، و احتیاج بسیار کمی به قدرت، انعطاف و در مجموع فعالیت و چابکی خلبان دارند.البته باید گفت که در مجموع  کنترل یک پاراگلایر ساده تر از راندن یک هنگ گلایدر است.

یک خلبان پاراگلایدر جهت و ارتفاع  را با کشیدن آرام بند های متصل به کانوپی تغییر می دهد. در حالی که این کار ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد اما در واقع کار چندان مشکلی نیست و پس از مدتی  کاملا متوجه می شوید که گلایدر با توجه به حرکات شما چگونه حرکت می کند.

اما در مقایسه با پاراگلایدینگ، در کایت سواری بدن خلبان به کایت بسته می شود و خلبان مسیر را با انقال وزن خود به طرفین تغییر می دهد که  ابته این کار به فعالیت چندانی احتیاج ندارد اما در پرواز های طولانی برای کسانی که قوای جسمانی چندانی ندارند ممکن است کمی خسته کننده باشد.


بیشتر بخوانید: چهار حقیقت در مورد ایمنی پاراگلایدر که از آن بی خبر هستید.


۳- سرعت

سرعت باد نقش تعیین کننده ای در سرعت پرواز با یک گلایدر دارد. با این که هر دوی این گلایدر ها حداقل سرعت مشخصی دارند (حدود ۲۵ کیلومتر بر ساعت)، هنگ گلایدر ها حداکثر سرعت بالاتری نسبت به پاراگلایدر ها دارند که لزوما ویژگی مثبت یا منفی ای نیست و فقط بیانگر این است که پرواز با یک هنگ گلایدر تجربه متفاتی از پرواز با یک پاراگلایدر برای شما به ارمغان می آورد.

کسانی که به دنبال  پروازی پر سرعت و با هیجان بالا هستند، کایت سواری گزینه ی مناسب تری برای آن ها به شمار می آید و اگر به دنبال اسودگی و لذت بردن از زیبایی آسمان آبی هستید بهتر است با یک پارا گلایدر پرواز کنید.

 

 

۴- مدت زمان پرواز

با کمک جریان هوای بالا رونده هر دوی این گلایدر ها میتوانند در آسمان بمانند و مدت پرواز در هر دو مورد کاملا به شرایط هوایی آن منطقه و توانایی خلبان در هدایت گلایدر بستگی دارد. این گلایدر ها بسته به شرایط آب و هوایی می توانند مدت زمانی بین ۱۰ دقیقه تا حتی یک ساعت یا بیشتر را در آسمان بگذرانند.

درباره روهوا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *