بسیاری از افراد عموما می پرسند که یک پاراگلایدر تا چه حد ایمن است. شاید بهترین جواب به این سوال این است که “تا آن حدی که شما آن را ایمن نگه دارید”. اگر شما از هر پاراگلایدرسوار با تجربه این سوال را بپرسید، بی شک به شما خواهد گفت که مهم ترین عامل در ایمنی یک پاراگلایدر نه وزش باد است، نه فشار هوا و نه حتی میدان دید. در حقیقت هیچ یک از این عوامل را نمی توان به عنوان مهم ترین عامل در نظر گرفت. مهم ترین و اصلی ترین عامل در ایمین یک پاراگلایدر توانایی و آمادگی خود فرد است.

فردی که با اگاهی نسبت به توانایی ها و علایق خود این ورزش را انتخاب کرده است، مطمئنا در دراز مدت از نسبت به فردی که صرفا به عنوان یک تفریح جانبی این ورزش را آموخته است، در دراز مدت پیشرفت بسیار بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این، در صورتی که یک تازه کار در زمینه ورزش پاراگلایدر هستید، می توانید در پروازهای اول خود از مربیان با تجربه برای حفظ و یادگیری نکات ایمنی استفاده نمایید.

در این مطلب تصمیم داریم شما را با چهار نکته در مورد ایمنی پاراگلایدر که از آن بی اطلاع هستید، آشنا کنیم.

ایمنی پاراگلایدر

براساس آمارها، تعداد حوادث در ورزش پاراگلایدر با رانندگی برابر است.

به طور متوسط در آمریکا هر ساله از هر ۱۰۰۰۰ نفر، ۱ نفر در حوادث رانندگی کشته می شوند (در سال ۲۰۱۱ مجموعا ۳۲۰۰۰ نفر در تصادفات جاده ای در آمریکا کشته شدند). در کشور آلمان، که ورزش پاراگلایدر با استقبال بیشتری نسبت به آمریکا روبرو است، در هر سال از مجموع ۳۳۰۰۰ خلبان پاراگلایدر چیزی در حدود ۳ نفر دچار حادثه شده و کشته می شوند. براساس این آمار، از هر ۱۱۰۰۰ هزار خلبان پاراگلایدر، تنها ۱ نفر به دلیل سانحه دچار مرگ می شود، این در حالی است که در رانندگی از هر ۱۰۰۰۰ نفر ۱ نفر در تصادفات جاده ای کشته می شود. این در حالی است که اگر تنها بخواهیم به جای تعداد کل جامعه، تنها آمار تعداد رانندگان کشته شده را نسبت به تعداد کل رانندگان در نظر بگیریم، نرخ تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر خواهد بود. این در حالی است که آمارهای مشابه حاکی از این است که ورزش پاراگلایدر در مقایسه با ورزش های موتورسواری و اسب سواری نیز ایمن تر استپاراگلایدر ایمن

خلبان پاراگلایدر هیچ گاه به دلیل خرابی تجهیزات دچار مصدومیت نمی گردد.

پاراگلایدرهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند از لحاظ شکل ظاهری و بدنه کاملا یکنواخت و مقاوم هستند. آن ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند به سادگی از پس خطرات مربوط به سقوط بربیایند. بنابراین تا زمانی که از پالاگلایدرهای جدید و لوازم به روز که قبل از هر پرواز مورد بررسی قرار می گیرند، استفاده می کنید، احتمال مواجه به خطرات و از کارافتادگی تجهیزات بسیار پایین است. علاوه بر این، طبق آمارها، تعداد بسیار زیادی از حوادث به دلیل اشتباهات خلبان در طول زمان پرواز و یا ارزیابی اشتباه از شرایط جوی در زمان قبل از پرواز رخ می دهد.

پاراگلایدر ایمن

هیچ نیازی به سرعت بالا نیست.

بی شک پاراگلایدر به هیچ وجه ورزشی نیست که در آن افرادی که جنون سرعت بسیاد زیاد را دارند، لذت ببرند. شاید بتواند کایت سواری یا پاراموتور را جز ورزش های سرعتی دانست، اما پاراگلایدر این گونه نیست. بنابراین در صورتی که شما با این ذهنیت روبرو هستید که به دلیل سرعت بالا ممکن است با دامنه های کوهستان برخورد کرده و دچار سانحه شوید، بسیار اشتباه می کنید. به هیچ وجه این طور نیست. در حقیقت بایستی ذهنیت خود را به این شکل تغییر داده و تصور کنید در اوج آرامش و ایمنی بر روی نسیم باد، شناور و در حال مشاهده منظره ای بی نظیر هستید، چیزی مانند یک رنگین کمان زیبا.

از طرف دیگر اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال هیجان و آدرنالین می گردید، پاراگلایدر هیجان انجام حرکات ایرروبیک در آسمان را به همراه مشاده مناظری بی نظیر در حین پرواز را به شما خواهد داد.

پاراگلایدر ایمن

احساس ترس تا حدودی خوب است

به طور کلی به نظر من تا زمانی که شما تحت نظارت یک مربی حرفه ای پاراگلایدر را انجام بدهید، این ورزش بسیار کم خطر خواهد بود. علاوه بر این، آغاز این ورزش بسیار ساده و جذاب است. البته برخی از تازه کاران نیز به اشتباه این ورزش را خیلی ساده در نظر می گیرند و همین باعث می شود برخی مواقع دچار مشکل شوند. مربیان معمولا از این اصطلاح استفاده می کنند “سندروم حد میانی”. بنابراین زمانی که می خواهید از پرواز لذت ببرید، تصور اینکه همه چیز به طور کامل تحت کنترل است، کار صحیحی نیست. براساس آمار ها، در حدود ۹۰ درصد از حوادث پاراگلایدر، در ۱۰ پرواز اول اتفاق می افتند. در صورتی که شما تمام تکنیک ها و نکات ایمنی که مربی به شما گفته است را انجام دهید، بدون تردید احتمال وقوع هرگونه حادثه ای را چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت کاهش خواهید داد.


بیشتر بخوانید: چهار اصل که در مورد پاراگلایدر باید بدانید.


 

درباره روهوا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *